Verdiepingssessies | 20 november 2019 | Van der Valk Veenendaal

   
Sessie 1

Tuchtrecht en contrasigneren
In deze sessie zal aan de hand van casuïstiek en jurisprudentie ingegaan worden op de relatie tussen tuchtrecht en contrasigneren. Wat houdt het contrasigneren in juridisch opzicht in? Wat wordt wel en niet van u verwacht als u contrasigneert? Waar moet u op letten als u contrasigneert? Adviezen voor als het toch tot een tuchtzaak komt.
Yvonne Cernohorsky-Brands, verzekeringsarts/beleidsmedewerker, UWV-SMZ-Afdeling Beleid Centraal Expertise Centrum

Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Hoe het tuchtrecht van toepassing is op het contrasigneren.
  • Waar u op moet letten als u contrasigneert.
  • Adviezen voor als het toch tot een tuchtzaak komt.
     
Sessie 2

Hoe werkt een tuchtrechterlijke procedure voor een verzekeringsarts in de praktijk?
In deze sessie wordt aangegeven hoe de procedure bij het RTG en het CTG werkt. Wat zijn de relevante stappen, wat zijn de valkuilen hierbij? Welke gevolgen kunnen zich voordoen, indien een tuchtklacht is ingediend tegen een verzekeringsarts. Wat doet het met een arts en de omgeving, zowel privé als zakelijk?
We bespreken verder welke specifieke uitspraken er van het RTG en het CTG zijn voor de verzekeringsarts. Na het bijwonen van deze sessie heeft u meer inzicht in hoe de procedure werkt, hoe u hierbij binnen UWV ondersteund wordt en u bent op de hoogte van specifieke jurisprudentie, die relevant kan zijn voor uw werkzaamheden.
Mr. drs. G.P. van Delft, directieadviseur, UWV, divisie SMZ

Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Hoe een procedure bij het RTG en het CTG voor de verzekeringsarts werkt en hoe hij of zij daarbij ondersteund wordt door UWV.
  • Hoe u om kunt gaan met een tuchtrechtelijke procedure.
  • Welke specifieke uitspraken er zijn, en waar de verzekeringsarts rekening mee kan houden in zijn of haar werk.
     

Sessie 3

(Tucht)klachten voorkomen: omgaan met moeilijke mensen en heftige emoties
(Tucht)klachten ontstaan meestal door problemen op betrekkingsniveau. De patiënt voelt zich op één of andere manier niet serieus genomen en de zorgprofessional weet zich niet goed raad met de heftige emoties die dit oproept. Tijdens deze sessie staat het voorkómen van (tucht)klachten centraal door het tijdig (h)erkennen van onvrede en heftige emoties. Deelnemers komen met voorbeelden van lastige situaties met ‘moeilijke mensen’ en samen met de docent wordt via discussie en rollenspel gezocht naar een goede manier om hiermee om te gaan. 
Martin Appelo, psycholoog en publicist

Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • (H)erkennen van lastige situaties met ‘moeilijke’ mensen.
  • Durven benoemen van heftige emoties.
  • Zodanig kunnen bespreken van tegenoverdracht dat (tucht)klachten worden voorkomen.
     
Sessie 4

Do's and don'ts voor bedrijfsartsen en tuchtzaken
Geen enkele bedrijfsarts zit te wachten op een tuchtzaak. Maar als u er toch mee te maken krijgt is het fijn om te weten wat u wel en niet moet doen, zeker nu het tuchtrecht per 1 april 2019 is gewijzigd. Aan de hand van concrete casussen en (gepubliceerde) tuchtzaken legt advocaat mr. Pascal Willems uit wat de valkuilen zijn voor een bedrijfsarts en hoe u het beste kunt handelen als verweerder in een procedure bij het medisch tuchtcollege.
Pascal Willems, advocaat en eigenaar van WVO Advocaten

Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Hoe kan ik (proberen) een tuchtzaak te voorkomen?
  • Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten in een tuchtzaak om rekening mee te houden?
  • Wat moet ik vooral niet doen in een tuchtzaak?
     
Sessie 5

Klachtenprocedure in België: hoe gaat men er mee om?
Deze sessie gaat over klachten in verband met controle op arbeids(on)geschiktheid en arbeidstrajectbegeleiding in België. Wat is het verschil tussen een arbeids- of controlearts (B) en een bedrijfsarts (NL), tussen een adviseur mutualiteit/RIZIV (B) en een verzekeringsarts (NL)? Wat is de Orde van Artsen? Hoe verloopt de klachtenprocedure tegen een arts in België, welk traject doorloopt deze? De spreker deelt cijfermateriaal (algemeen aantal uitspraken) en een casus over de controlearts. Ondanks de verschillen tussen Nederland en België, blijven de fundamentele Rechten en Vrijheden van de Mens van toepassing (Rome 1950), waarop de verdediging zich baseert. Dialoog, bemiddeling en respect voor zowel de werknemers, de werkgevers en de artsen blijven de belangrijkste basis om tot oplossingen te komen en klachten te vermijden (preventief aspect).
Dr. Jean Colin, huisarts, lid bemiddelingscommissie Huisartsenwachtpost en lid stuurgroep van de leerstoel Gezondheidsrecht Universiteit Antwerpen

Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?

  • Klachtenprocedure in België, verschil met Nederland.
  • Mogelijke preventieve acties te nemen door de arts om klachten te vermijden.
  • Hoe zich te gedragen en psychologisch om te gaan als u te maken heeft met een klacht.
     
 

 

 

Aanmelden


449,-  Regulier tarief

349,-  Collega tarief

349,-  TBV-abonnee tarief

Tarieven zijn btw vrij.

Schrijf nu in!

30% korting op tijdschrift

 

Als deelnemer aan het 17e TBV Congres profiteert u van 30% korting op het tijdschrift TBV in de BSL Webshop.

Meer informatie >>

Deel dit event via

     

Twitter mee #tbvcongres